Η άποψη μας – Μάρτιος 2002

Ζούμε στην εποχή των μέσων μαζικής ενημέρωσης (ΜΜΕ) και της αφθονίας της πληροφορίας.Αν η κοινωνία της ευημερίας είναι το χαρακτηριστικό των αναπτυγμένων κρατων,η κοινωνία της πληροφορίας είναι το άλλο σκέλος του δίδυμου πυλώνα πάνω στο οποίο στηρίζεται η σύγχρονη πολιτιστική, οικονομική και κοινωνική μας ανάπτυξη.Δυναμη σημαίνει πληροφόρηση υποστηρίζουν οι τεχνοκράτες. Ισχύει όμως και το αντίθετο; Μήπως η πληροφορία όταν αφθονεί, διοχετεύεται υποβολιμαία, είναι ανακριβής και το κυριότερο προσλαμβάνεται άκριτα από τους αποδεκτές τελικά καταλήγει σε αδυναμία;
Το ερώτημα αυτό είναι ιδιαιτερα σοβαρό όταν αφορά σε θέματα υγείας. Καθημερινά κατακλυζόμαστε από άρθρα σε περιοδικά και εφημεριδες,συνεντευξεις σε τηλεοπτικά καναλια,ενημερωτικες εκδηλωσεις,ραδιοφωνικες εκπομπες,διευθυνσεις στο διαδικτυο που όλα δίνουν πληροφορίες για θέματα υγείας. Μπορεί ο μέσος πολίτης να επιλέξει τη σημαντική πληροφορία από τον καταιγισμό των πληροφοριων,να ελέγξει την ορθότητα,αντικειμενι-κότητα και συνάφεια της με το θέμα που τον ενδιαφέρει και το κυριότερο να εφαρμόσει τη γνώση που αποκτά για τη πρόληψη η θεραπεία των νοσημάτων;
Η άξια μιας πληροφορίας,ιδιαιτερα όταν αφορά σε θέματα υγειας εξαρτάται από τα εξής:
α.Πηγη της πληροφορίας:Η πηγή μπορεί να κυμαίνεται από τη καλοθελήτρα γειτόνισσα που ξέρει το μυστικό βότανο για τις πέτρες στα νεφρά ως τα ινστιτούτα αδυνατισματος,τα ΜΜΕ και τις επίσημες ιατρικές επιστημονικές εταιρειες.Φροντιστε πάντα να ενημερώνεστε από τους επαγγελματιες υγειας που έχουν και την ευθύνη των λόγων τους.
β.Σκοπος της πληροφόρησης:Πρέπει να εξετάζουμε το σκοπό της ενεργητικης,όταν ψάχνουμε να βρούμε τη πληροφορία, και κυρίως της παθητικής ενημέρωσης όταν η πληροφορία στη πράξη μας επιβάλλεται κυρίως από τα ΜΜΕ.Αν υπάρχουν εμπορικοί σκοποί θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στην αξιολόγηση και αποδοχή των πληροφοριών.
γ.Τροπος παρουσίασης και μετάδοσης:Η πληροφορία όταν συνοδεύεται από διαφημιστικά σλογκαν,περιτεχνους και εντυπωσιακούς τρόπους παρουσίασης χρειαζεται ήρεμη και κριτική αποδοχή πιθανόν με τη βοήθεια ειδικών.
δ.Δυνατοτητα μετατροπής της πληροφορίας σε πράξη:Η διαφήμιση ενός διαιτολογίου η μιας άσκησης του σώματος δεν αρκεί να είναι κατανοητή πρέπει να είναι και εφικτή.
ε.Αξιολογηση αποτελεσμάτων από την αξιοποίηση της πληροφορίας:Τα αποτελεσματα της εφαρμογής στη πράξη μιας οδηγίας η μιας γνώσης πρέπει να αξιολογούνται και να δοκιμάζονται στο χρονο.Τι άξια έχει μια αναποτελεσματική δίαιτα η ένα αδρανές φάρμακο.
Η πληροφορία είναι ένα καταναλωτικό αγαθο.Πρεπει να επιλέγεται και να καταναλώνεται όταν χρειαζεται.Ενημερωνόμαστε για να ζούμε και δεν ζούμε για να ενημερωνόμαστε.

Κώστας Φαινεκος